Elektronica in de slaapkamer

kussenwijzer van Slaaptevreden.nl

Om in slaap te kunnen vallen, is totale ontspanning van essentieel belang. Het gebruik van elektronica in de slaapkamer kan dit verstoren. Als liefhebbers van goed slapen adviseren we dan ook om zo min mogelijk elektronica in de slaapkamer te gebruiken als je slaapt.

Tips om je nachtrust te verbeteren

  • Laat elektronica zoals een tv of een computer niet op stand-by staan, maar zet deze geheel uit. Deze elektronische apparaten geven straling af die je onbewust uit je slaap haalt.
  • Leg je mobiele telefoon niet onder je kussen. Leg deze het liefst zo ver mogelijk van je vandaan. Leg je mobiele telefoon bijvoorbeeld op de vensterbank.
  • Je wordt slaperig als je lichaam denkt dat de dag erop zit, als het donker wordt, en al je dagelijkse taken zijn volbracht. Als je dan  voor het slapen gaan nog net tv kijkt, computert of op je mobiele telefoon kijkt, worden je hersenen juist weer geactiveerd en wordt je natuurlijke slaperigheid verstoord. Elektronica heeft namelijk een fel licht. Dit licht associëren je hersens met daglicht en hierdoor val je minder makkelijk in slaap.

Wel of geen elektronica in je slaapkamer?

Het antwoord mag duidelijk zijn. Gebruik zo min mogelijk elektronica voor en tijdens de nacht als je gesteld bent op een goede nachtrust.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *