Te warm in bed?

Te warm in bed?

We hoeven er niet om heen te draaien. In de zomer kan het in Nederland best warm zijn en benauwd aanvoelen en dan is het simpelweg te warm in bed.. Als de zon de hele dag volle kracht heeft geschenen op het platte dak van je slaapkamer, lijkt je bed soms wel een sauna. De warmte wordt opgenomen in de muren, waardoor het lastig is de kamer koel te houden of te krijgen.

Warmte houdt je wakker

De ideale temperatuur om bij te slapen ligt rond de 17-18 graden. Je ontspant dan het beste, en valt het snelste in slaap. Als de slaapkamer warmer wordt, zoals nu vaak het geval is, dan begin je meer te woelen, transpireren en wordt alles klammig, waardoor je moeilijker en minder goed slaapt.

mijn bed is te warm

Wat kun je doen als je bed te warm is?

Je kunt natuurlijk je complete slaapkamer isoleren of een volwaardige airco installeren, maar er zijn gelukkig ook makkelijkere en minder dure oplossingen. we hebben een aantal praktische oplossingen op een rijtje gezet. Maak vandaag van jouw slaapkamer ook een aangename slaapomgeving met deze checklist:

  1. Zet ’s nachts minimaal 1 raam op een kiertje. Dit zorgt voor aanvoer van frisse lucht in je slaapkamer.
  2. Als je voor het slapen gaan wilt douchen, kies dan voor een warme douche. Hierdoor is je lichaam beter gewend aan de warmte en slaap je makkelijker. Als je koud doucht heeft dit juist een averechts effect, waardoor je juist meer gaat transpireren in bed.
  3. Gebruik geen synthetisch dekbed in de zomer. Synthetisch materiaal ademt minder en houdt meer warmte vast. Natuurlijke materialen zoals dons en katoen ademen veel beter, waardoor je beter slaapt. Er bestaan ook pure zomerdekbedden van katoen of wol. Deze zijn uitermate dun, redelijk in gewicht en gaan jaren mee. Juist voor de zomermaanden is een zomer-dekbed bijzonder geschikt. Je lichaaam ligt dan echt ergens onder, wat een veilig en behaaglijk gevoel geeft. Wol is doorademend en voelt toch gewichtig aan.
  4. Doe 2 katoenen hoeslakens om je matras. Met een extra hoeslaken, creëer je meer ruimte tussen jou en je matras. De extra laag kan ook meer vocht opnemen, waardoor je bed minder klam aanvoelt.
  5. Sla je dekbed overdag helemaal open. Veel mensen maken hun bed helemaal op. Overdag verdampt het vocht dat in je bed is achtergebleven, gedurende je slaap. Als je je dekbed helemaal opmaakt, dan kan het vocht moeilijk verdampen. Door je dekbed helemaal open te slaan, ademt je matras beter en kan vocht makkelijker verdampen gedurende de dag.
  6. Gebruik een goed ventilerend kussen om je hoofd koel te houden. Kies bijvoorbeeld voor het Kapok Kussen, een geheel natuurlijk product, dat bijzonder goed ademt.

Te warm in bed? Aan de slag.

Wij zijn benieuwd welke tips jij hebt toegepast en vooral welke voor jou het meest effectief waren.

Onderdelen van je bed die invloed hebben op de temperatuur.

Er zijn meerdere factoren die de warmte bepalen van je bed. Al deze factoren zijn van invloed op de uiteindelijke slaapbeleving. Een aantal zaken kun je makkelijk aanpakken, sommige vergen een wat grotere investering.

We hebben hieronder de verschillende onderdelen op een rij gezet:

  1. Het hoofdkussen. Het makkelijkste aan te pakken. Je hoofd is een belangrijk onderdeel van je lichaam. Een goed en koel kussen heeft direct een positieve uitwerking op je slaap. Je merkt vaak als je langer op een kussen ligt, dat het warm en klammer aan gaat voelen. en hoe warmer het kussen wordt, hoe meer je gaat zweten. Outlast is een materiaal dat ontwikkeld is in de ruimtevaart en dat zorgt voor een koel en stabiele temperatuur van je kussen. Outlast bestaat uit micro-moleculen en kan warmte opslaan en afgeven. Doordat de temperatuur gelijk blijft en niet meer schommelt, slaap je beter en dieper. Het Zenzo Onyx Hoofdkussen is gevuld met Outlast en is het meest stabiele kussen dat wij kennen. Vergeet vooral ook niet een dikke kussenmolton en een katoenen kussensloop om je kussen te doen. Hoe meer katoenen lagen, des te beter de ventilatie.
  2. Het Dekbed. Naast het hoofdkussen is het dekbed een belangrijke factor. Ook hiervoor geldt dat een stabiele temperatuur een positieve uitwerking heeft op je algehele nachtrust. Het Zenzo Onyx Dekbed heeft een verkoelende Outlast laag die je hele lichaam bedekt. Dit dekbed bestaat altijd uit een enkele laag. Je slaapt heel het jaar onder deze laag, die zorgt voor een constante slaaptemperatuur. Je hebt gemiddeld 3 tot 5 dagen nodig om aan een dergelijk dekbed te wennen.
  3. Dekbedovertrek: Gebruik bij voorkeur ook een katoenen, satijnen of percal dekbedovertrek. Alles wat 100% katoen bevat is geschikt. Sommige met name goedkopere overtrekken bevatten microfiber of polyester. Dit zijn synthetische vezels, die geen warmte doorlaten.
  4. Het hoeslaken. Een derde grote warmtebepalende factor is je hoeslaken. Een goed ventilerend hoeslaken helpt bij de algehele warmte-beleving. Gebruik bij voorkeur: Katoen, Percal of Satijn. Gebruik vooral geen Flanel, Badstof, Jersey of Velours in de zomer (of als je het snel warm hebt) deze materialen zijn vooral geschikt als je het snel koud hebt en worden vooral in de winter veel gebruikt. Er zijn nu ook hoeslakens met Outlast. Deze hoeslakens hebben een afdekking met Outlast. Dit geeft een verkoelende werking voor je matras.
  5. Een matrasdekje op de lattenbodem. Vroeger legde iedereen een matrasdekje onder zijn matras. Dit matrasdekje beschermt het matras niet alleen tegen schade door schuiven maar het heeft ook een belangrijke bijfunctie. Als je s nachts vocht verliest door transpiratie, gaat een deel door het matras. Dit vocht blijft aan de onderkant hangen. Als je een matrasdekje gebruiikt, zuig je feitelijk het vocht door het matras heen, in het matrasdekje, waarnaar het verdampt. Dit verbetert de hygiëne van je matras aanzienlijk.

Andere goed ventilerende kussens

Op Slaaptevreden vind je nog meer kussens met verkoelende eigenschappen, speciaal voor mensen die snel transpireren of het snel warm hebben. We hebben 3 modellen:

  1. Het kapok kussen: een kussen dat altijd koel blijft en goed ademt.
  2. Het Texelana kussen: Een kussen dat snel transpiratie en vocht afvoert. 
  3. Het Visco gel kussen: een kussen met een koele toplaag, dat tevens veel ondersteuning geeft bij nek- en schouderklachten.

Heb jij een prangende slaapvraag?

Heb jij een vraag over slapen, waar je altijd al het antwoord op wilde weten? Mail je vraag dan naar: info@slaaptevreden.nl en dan gaan wij op zoek naar het antwoord.

Met uitgeslapen groet,

Slaaptevreden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *