Help, mijn matras is te hard

matras zachter maken

Wordt u ‘s ochtends wakker met rugklachten?

Net als u hebben veel mensen ‘s ochtends als ze opstaan wel eens last van een lage rugpijn of pijnlijke schouder(s). Vaak wordt deze rugpijn veroorzaakt door een verkeerde slaaphouding of een te harde of een te oud matras. Een goede matras geeft de juiste ondersteuning voor uw lichaam en voorkomt juist rugklachten en gewrichtsklachten.

Wat gebeurt er als uw matras te hard of te zacht is?

Is uw matras te zacht of te hard voor uw lichaam, dan neemt de ruggengraat een onnatuurlijke positie aan en dit is een belangrijke oorzaak van rugklachten. Zeker bij matrassen gaat de aloude de regel: ‘te’ is nooit goed.

Tips voor een te hard matras

De meest voorkomende klacht van mensen is dat hun matras te hard is. Het matras geeft dan te weinig mee met het lichaam. Je voelt het matras dan tegendrukken, ipv meegeven, wat vaak leidt tot gewrichtsklachten bij de schouder of heup. Als je matras niet genoeg meevormt, dan knelt het matras de bloedsdoorstroming naar je arm af, waardoor je tintlende armen krijgt. Mensen met een gevoelige schouder, zullen vaak merken dat de schouder pijnlijk aanvoelt, doordat het matras te veel druk geeft.

Zo kun je snel een te hard matras zachter maken

  1. Door er een zachtere toplaag over heen te leggen in de vorm van een zacht topmatras.
  2. Door het instellen van de latten bij een lattenbodem (indien mogelijk)
  3. Door er een schapenwollen onderdeken op te leggen.
Bekijk het zachte topmatras van Slaaptevreden

Oorzaken te hard matras

Het probleem (rugklachten matras veroorzaker) zit dan vaak in de kern van het matras.

Oorzaak 1:

De kern van het matras is dan te stug, waardoor de contouren van je lichaam niet goed worden opgenomen in het matras. Op de punten waar je lichaam dan het meeste druk zet, geeft de matras niet mee, maar duwt het te hard tegen je heup of schouder. Hierdoor kunnen je gewrichten pijnlijk of beurs aan gaan voelen. Daar komt bij dat als je op je zij ligt (beste slaaphouding) en je uitstekende delen (heup en schouder) niet worden opgenomen door het matras, je matras in je zij niet goed aansluit. Als dat het geval is zit er (te veel) ruimte tussen het matras en je zij, waardoor je rug op dat gedeelte hangt. Wordt je s ochtends wakker met een pijnlijk midden-deel van je wervelkolom, dan is het vaak te relateren aan een te hard matras, in combinatie met de zijligging. Dit is één van de voornaamste oorzaken van matras rugklachten.

Oorzaak 2:

De bodem is te stevig. De bodem bepaalt circa 20% van het comfort. Een bodem die veel tegendruk geeft kan net het verschil maken tussen een aangenaam of net te hard ligcomfort.

Oorzaak 3:

De combinatie van je matras en bodem is niet goed. Een matras en bodem moeten in goed harmonie met elkaar samenwerken. Het komt regelmatig voor dat vaak onbewust een matras wordt gelegd op een bedbodem die daar feitelijk niet voor bedoeld is, waardoor het geheel niet goed ondersteund.

Oorzaak 4:

Het matras is aan vervanging toe. Is je matras 8 jaar of ouder, of van een goedkope kwaliteit? Dan kan het zo maar zijn dat je matras aan vervanging toe is. Doordat je een matras elke dag zeer intensief gebruikt, wordt het matras, op het oog onmerkbaar, maar toch intensief belast. Door de dagelijkse belasting, klinkt het matras na een aantal jaar, steeds meer in. Dit merk je vooral bij Pocketvering matrassen. matrassen met Pocketvering hebben een afdeklaag (vaak van koudschuim of latex) deze afdeklaag zorgt ervoor dat je de veren niet voelt. Deze laag is echter het meeste gevoelig voor slijtage. Op het moment dat deze dunner begint te worden (meestal na 8 jaar) dan kom je dichter tegen de veren aan te liggen, waardoor het matras steeds harder aan gaat voelen.

Oplossingen voor een te hard matras

Oplossing 1:

De beste oplossing (en meest radicale oplossing) om een te hard matras zachter te maken is er een dikkere soepele laag over te leggen,die er voor zorgt dat je 1) verder van de kern afligt, en 2) meer conformiteit geeft voor het lichaam. Die toplaag noemen we een topmatras. Dit is feitelijke een dun oplegmatras dat over de originele matras wordt heen gelegd. Hierdoor ontstaat in feite een nieuwe toplaag.

Een dikke topmatras met visco-schuim (ook vaak traagschuim genoemd) kan er voor zorgen dat je matras niet langer hard aanvoelt. Traagschuim is een drukverlagend materiaal, dat ervoor zorgt dat je contouren en gewrichten goed tot zeer goed worden opgenomen in de toplaag, zonder tegendruk. 

Een top-matras van visco-schuim (traagschuim) is dan ook een zeer een geschikte oplossing. 

 99 159
Vanaf € 199

Oplossing 2:

De meeste mensen hebben een lattenbodem onder hun matras liggen. Vaak zijn de latten van de lattenbodem instelbaar. Om de latten (vaak in de middenzone) zitten dan schuifjes die 2 latten bij elkaar houden, zodat ze extra dik en stevig worden. Zet de schuifjes zoveel mogelijk naar het midden, zodat de bodem in zijn geheel meer inveert. Het is geen groot verschil maar het kan net bepalend zijn.

Oplossing 3:

Controleer of je bodem verend is. Misschien raar, maar veel voordeligere boxsprings, zien eruit als een boxspring, maar vaak is de bovenzijde van de box niet meer dan een plank met daaroverheen stof.

Een plank is de meest harde ondergrond die er is, en maakt elk matras veel harder dan nodig. Een goede bodem hoort juist mee te bewegen en te vormen met het lichaam, en als je een boxspring hebt die aanvoelt als een plank is het raadzaam de boxspring te vervangen voor een beter exemplaar. Een boxspring met een verende laag ligt een stuk comfortabeler.

Oplossing 4: 

Zijn je matrassen ouder dan 8 jaar, en je matras voelt naarmate de jaren vorderen steeds stugger aan? Dan is je matras waarschijnlijk te ver versleten. 

 

Wanneer zijn matrassen aan vervanging toe?

Gemiddeld gaan matrassen van goede kwaliteit 8 tot 12 jaar mee. Hoe u kunt zien dat uw matras aan vervanging toe is? Goede indicatoren om te bepalen of u matras aan vervanging toe is, zijn:

  • Uw matras geeft niet meer mee en uw lichaam zakt weg in een kuil.
  • Als er zichtbaar een kuil is in uw matras als er niemand op ligt.
  • Als u merkt dat u steeds vaker draait, spanning voelt in uw onderrug.
  • Wanneer u merkt dat u ’s avonds fitter naar bed gaat, dan ’s ochtends opstaat.

Heeft u meer vragen over matrassen? Lees dan ook ons blog:

De meeste gestelde vragen over matrassen

Tips om op te letten bij het vervangen van een matras

  • Kijk of de matras van uw voorkeur meerdere zones heeft, zoals een heupzone en een schouderzone. In de schouderzone voelt het matras soepeler aan, in de heupzone voelt het matras juist steviger aan.
  • Voor zwaardere personen bevelen we altijd een stevigere matrasvariant aan. Bij veel matrassen kun je kiezen voor een soepele of stevige uitvoering. Kies boven de 80-85 kilogram voor de stevigere matrasuitvoering.
  • Als je veel transpireert is het goed om daar rekening mee te houden.

Ons advies

Hoe beter matrassen zich vormen naar het lichaam, hoe beter de ondersteuning en hoe minder de kans op rugklachten wordt. Als u meer advies wilt of vragen heeft over de beste matraskeuze, dan neemt u gerust contact met ons op. Wij geven u graag advies.

Matrassencollectie Slaaptevreden

Slaaptevreden beschikt over een eigen SlaapStudio in Oosterhout (bij Breda) waar u op afspraak terecht kunt voor goed en gedegen slaapadvies. Wij adviseren u graag en nemen echt de tijd voor u om samen te kijken hoe we ervoor kunnen zorgen dat u goed kunt slapen en uitgerust wakker wordt. Lees meer over onze SlaapStudio.

Latex Matrassen

Matras Latex 2100

Vanaf € 399
Meest gekozen
Vanaf € 299

Koudschuim matrassen

Matras Koudschuim 2000

Vanaf € 389

Tips voor een goede slaaphouding

Tijdens het slapen is het belangrijk dat uw rug goed kan ontspannen en in een natuurlijke houding ligt. Bij zij-slapers is het belangrijk dat uw schouder en bekken goed kunnen wegzakken in het matras. Tegelijkertijd moeten nek en taille goed ondersteund worden.

Waar moet je op letten bij het aannemen van de juiste slaaphouding?

  • Zoals gezegd is de beste slaaphouding, de zijligging. Waarom? Als je rechtop staat is de belasting op je ruggengraat 100%. Als je op je rug ligt is dit tussen de 50 en 75%. Zodra je op je zij ligt is dit nog maar 25% ten opzichte van een staande houding. Je rug wordt door op je zij te slapen dan ook veel minder belast, waardoor je ruggegraat, en vooral je ruimte tussen je ruggewervels kan ontspannen en herstellen.
  • Leuk om te weten. Als je iemand ’s ochtends meet is hij gemiddeld tot 2 cm langer dan wanneer je iemand in de avond opmeet. Dit komt door de belasting op je ruggegraat. En juist dat maakt een goede slaaphouding zo waardevol. Omdat dat net het verschil kan zij tussen ontspannen of vermoeid wakker worden.
  • Belangrijk bij het slapen op je zij is het hoofdkussen. Een kussen moet beslist hoog genoeg zijn, zodat het gewicht van je hoofd volledig wordt gedragen door het kussen. Veel schouderklachten ontstaan, door een te laag kussen. Als je kussen te laag is, drukt het gewicht van je hoofd mee op je schouder, waardoor je schouder pijnlijk kan gaan aanvoelen. Hierdoor zoek je naar een alternatieve slaaphouding, draai je je schouder weg en draai je naar de rug-houding of buikhouding.
  • Vermijd ten alle tijden de buikslaaphouding. De belasting op je rug bij het slapen op je buik loopt op naar 200% ten opzichte van normaal staan. Dit betekent dat je ruggegraat zich niet ontspant in de slaap, maar juist inspant. Een grote veroorzaker van rugklachten is buikslapen. Veel buikslapen kan worden voorkomen door een goed hoofdkussen. (zie ook hierboven)
  • Verder is het goed om er op te letten dat je schouder haaks op het matras ligt. Draaiingen van de wervelkolom moeten zoveel mogelijk worden voorkomen. Voel dat je schouder goed wegkan in het matras. Dat je rug (zij) goed wordt ondersteund door het matras, en dat de contouren van je heup worden gevolgd.

Nog een aantal vuistregels voor uw matraskeuze

  • U bent zijslaper  >  soepeler matras
  • U bent rugslaper > steviger matras
  • U weegt minder dan 80 kg  > soepeler matras
  • U weegt 80 kg of meer > steviger matras
  • U draait veel > matras met pocketvering kern
  • U heeft het snel warm > matras dat goed ventileert

Dit zijn uiteraard vuist-regels. Er zijn altijd uitzonderingen, maar voor de meeste mensen gaan deze vuist-regels prima op.

Keuze bodem bij een matras

Een matras bepaalt voor 80% het lig-comfort. De bodem heeft ‘slechts’ 20% invloed op het lig-comfort. Het verdient dus de voorkeur om altijd eerst een matras te kiezen wat u prettig vindt liggen en daarna een bodem te kiezen die daar onder past. Om het u makkelijk te maken hebben we in een overzicht gezet welke bodems geschikt zijn voor welke matrassoort:

Op deze manier kunt u nooit de verkeerde combinatie matras/bodem maken. Als u een goed matras heeft, alleen de bodem past niet bij het soort matras dat u heeft, kunt u er ook voor kiezen om de bodem te vervangen. Dit zal het lig-comfort van het matras zeker ten goede komen.

Wat is het effect van een bodem op uw rug?

Als u last heeft van uw onderrug kan het zijn dat uw bodem te weinig ondersteuning geeft. Een spiraalbodem is bijvoorbeeld helemaal vlak. Als u er op gaat liggen hangt deze zelfs een beetje door. Een prima bodem, alleen niet als u juist extra steun nodig heeft voor uw rug. Bij een lattenbodem staan de latten licht gebogen. Hierdoor ontstaat er tegendruk en ligt eenzelfde matras een stuk steviger dan op bijvoorbeeld een spiraalbodem. Het effect? U ervaart meer steun in uw onderrug.

Wat gebeurt er als uw matras te hard of te zacht is?

Is uw matras te zacht of te hard voor uw lichaam, dan neemt de ruggengraat een onnatuurlijke positie aan en dit is een belangrijke oorzaak van rugklachten. Zeker bij matrassen gaat de aloude de regel: ‘te’ is nooit goed.

Oplossingen voor een te zacht matras

De meeste gehoorde klacht is dat mensen hun matras te hard vinden. Er zijn ook mensen die hun matras juist te zacht vinden. Dit kan verschillende oorzaken hebben.

Hoe kun je een zachte matras steviger maken?

  • Kijk hiervoor eerst naar de bodem. Is het een lattenbodem? dan is de vraag: hoeveel latten heeft de bodem? Een lattenbodem met circa 14 latten is een bijzonder slappe bodem (eigenlijk bestemd voor kinderen) Deze bodem draagt het matras wel maar geeft nauwelijks draagkracht voor je lichaam. Je bodem vervangen voor een bodem met minimaal 28 latten (of meer) is een goede en doeltreffende verbetering.
  • Heb je een lattenbodem met schuifjes, waar 2 latten mee bij elkaar worden gehouden? Zet dan de schuifjes zoveel mogelijk naar buiten. Op die manier klem je 2 latten aan elkaar voor meer ondersteuning.
  • Heb je een spiraalbodem? Kijk dan of je spiraal nog goed strak en recht is. Als je er met je hand opduwt, dan zou de spiraalbodem nagenoeg glad en strak moeten blijven. Duw je er makkelijk een kom in, dan is je spiraalbodem wellicht te slap (geworden) Je ligt dan met je lichaam in een kom, en de bodem geeft dan te weinig ondersteuning voor het matras. Veel klachten met betrekking tot kuiling van het matras zijn hier ook aan te relateren. de matras volgt de contouren van de bodem en als de bodem komvormig is, volgt het matras deze kom-vorm, waardoor er versneld kuiling optreedt.

Kijk ook naar de leeftijd van de matras en de bodem. Is een bed ouder dan 10 jaar en voelt deze slap aan, dan is je bed hoogstwaarschijnlijk aan vervanging toe.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *