Help, mijn matras is te hard

hoeslakens

Wordt u ‘s ochtends wakker met rugklachten?

Net als u hebben veel mensen ‘s ochtends als ze opstaan wel eens last van een lage rugpijn. Vaak wordt deze rugpijn veroorzaakt door een verkeerde slaaphouding of een verkeerd of een te oud matras. Een goede matras geeft de juiste ondersteuning voor uw lichaam en voorkomt juist rugklachten.

Tips voor een goede slaaphouding

Tijdens het slapen is het belangrijk dat uw rug goed kan ontspannen en in een natuurlijke houding ligt. Bij zij-slapers is het belangrijk dat uw schouder en bekken goed kunnen wegzakken in het matras. Tegelijkertijd moeten nek en taille goed ondersteund worden.

Vuistregels voor uw matraskeuze

  • U bent zijslaper  >  soepeler matras
  • U bent rugslaper > steviger matras
  • U weegt minder dan 80 kg  > soepeler matras
  • U weegt 80 kg of meer > steviger matras
  • U draait veel > matras met pocketvering kern
  • U heeft het snel warm > matras dat goed ventileert

Dit zijn uiteraard vuist-regels. Er zijn altijd uitzonderingen, maar voor de meeste mensen gaan deze vuist-regels prima op.

Keuze bodem bij een matras

Een matras bepaalt voor 80% het lig-comfort. De bodem heeft ‘slechts’ 20% invloed op het lig-comfort. Het verdient dus de voorkeur om altijd eerst een matras te kiezen wat u prettig vindt liggen en daarna een bodem te kiezen die daar onder past. Om het u makkelijk te maken hebben we in een overzicht gezet welke bodems geschikt zijn voor welke matrassoort:

  • Pocketvering matras  > advies: Lattenbodem (28 latten of meer), Spiraalbodem, Boxspring
  • Binnenvering matras > advies: Spiraalbodem, Boxspring
  • Latex matras > advies: Lattenbodem
  • Koudschuim matras > Lattenbodem, Boxspring
  • Traagschuim matras > Lattenbodem, Boxspring

Op deze manier kunt u nooit de verkeerde combinatie matras/bodem maken. Als u een goed matras heeft, alleen de bodem past niet bij het soort matras dat u heeft, kunt u er ook voor kiezen om de bodem te vervangen. Dit zal het lig-comfort van het matras zeker ten goede komen.

Wat is het effect van een bodem op uw rug?

Als u last heeft van uw onderrug kan het zijn dat uw bodem te weinig ondersteuning geeft. Een spiraalbodem is bijvoorbeeld helemaal vlak. Als u er op gaat liggen hangt deze zelfs een beetje door. Een prima bodem, alleen niet als u juist extra steun nodig heeft voor uw rug. Bij een lattenbodem staan de latten licht gebogen. Hierdoor ontstaat er tegendruk en ligt eenzelfde matras een stuk steviger dan op bijvoorbeeld een spiraalbodem. Het effect? U ervaart meer steun in uw onderrug.

Wat gebeurt er als uw matras te hard of te zacht is?

Is uw matras te zacht of te hard voor uw lichaam, dan neemt de ruggengraat een onnatuurlijke positie aan en dit is een belangrijke oorzaak van rugklachten. Zeker bij matrassen gaat de aloude de regel: ‘te’ is nooit goed.

Tips voor een te hard matras

De meest voorkomende klacht van mensen is dat hun matras te hard is. Het matras geeft dan te weinig mee met het lichaam. Je voelt het matras dan tegendrukken, ipv meegeven, wat vaak leidt tot gewrichtsklachten en bijvoorbeeld slapende armen. Het probleem zit dan in de kern van het matras. De kern is dan vaak te stug. De beste oplossing voor een te hard matras is er een dikkere soepele laag over te leggen,die er voor zorgt dat je 1) verder van de kern afligt, en 2) meer confomiteit geeft voor het lichaam. Een topmatras van Visco-schuim is hiervoor een geschikte oplossing. Het Visco vormt zich mee naar de contouren van het lichaam en verlaagt de druk op je gewrichten aanzienlijk. 

Wanneer zijn matrassen aan vervanging toe?

Gemiddeld gaan matrassen van goede kwaliteit 8 tot 12 jaar mee. Hoe u kunt zien dat uw matras aan vervanging toe is? Goede indicatoren om te bepalen of u matras aan vervanging toe is, zijn:

  • Uw matras geeft niet meer mee en uw lichaam zakt weg in een kuil.
  • Als er zichtbaar een kuil is in uw matras als er niemand op ligt.
  • Als u merkt dat u steeds vaker draait, spanning voelt in uw onderrug.
  • Wanneer u merkt dat u ’s avonds fitter naar bed gaat, dan ’s ochtends opstaat.

Tips om op te letten bij het vervangen van een matras

  • Kijk of de matras van uw voorkeur meerdere zones heeft, zoals een heupzone en een schouderzone. In de schouderzone voelt het matras soepeler aan, in de heupzone voelt het matras juist steviger aan.
  • Voor zwaardere personen bevelen we altijd een stevigere matrasvariant aan. Bij veel matrassen kun je kiezen voor een soepele of stevige uitvoering. Kies boven de 80-85 kilogram voor de stevigere matrasuitvoering.
  • Als je veel transpireert is het goed om daar rekening mee te houden. Ons advies

Hoe beter matrassen zich vormen naar het lichaam, hoe beter de ondersteuning en hoe minder de kans op rugklachten wordt. Als u meer advies wilt of vragen heeft over de beste matraskeuze, dan neemt u gerust contact met ons op. Wij geven u graag advies.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *