Tips bij het kopen van een kussen

kussens

Ik ben op zoek naar een goed kussen

Waar moet ik op letten?

Het aanbod kussens is groot en de variatie in verschillende kussens is wellicht nog groter. Er zijn hoofdkussens met neksteun, voorgevormde kussens, in hoogte aanpasbare kussens en ga zo maar door. Om je op weg te helpen bij het kopen van een goed kussen geven we je graag een aantal nuttige tips.

De hoogte van het kussen

Hoe bepaal je de ideale hoogte van een kussen? Een kussen heeft voornamelijk 2 functies: a) het gat opvullen tussen je hoofd en het matras als je ligt. En b) ondersteuning geven voor je hoofd, zodat je ontspannen kunt slapen.

De ideale hoogte van een kussen varieert tussen de 8 en 12 cm. Hoe breder je schouder-partij, hoe hoger het kussen dat je nodig hebt. De hoogte van je kussen is ook afhankelijk van de hardheid van je matras. Heb je een zacht matras, dan zakt je schouder verder in het kussen, waardoor het gat dat overblijft tussen je hoofd en matras kleiner wordt. Een lager kussen volstaat dan. Naarmate je matras harder is, heb je ook een hoger kussen nodig.

Je nek en ruggengraat werken samen

Je nek is een verlengde van je ruggengraat. Idealiter zorgt je kussen ervoor dat je nek en ruggengraat in een rechte lijn komen te liggen als je slaapt. Een te hoog kussen zorgt ervoor dat je nek ligt omhoog knikt. een te laag kussen zorgt ervoor dat je nek omlaag knikt. Bij een te laag kussen zal daarbij ook het gewicht van je hoofd gaan meedrukken op je schouder.

Schouderklachten door een te laag kussen

Een hoofd weegt gemiddeld 5 tot 6 kilogram. Als je hoofd te weinig ondersteuning krijgt, dan zal dat gewicht meedrukken op de schouderpartij. Veel schouderklachten ontstaan door langdurig te slapen op een te laag kussen.

Wat is de beste slaaphouding?

De beste houding is de zij-houding. Als je op je zij ligt, ontspant je lichaam het beste. De belasting op je ruggengraat is 25% ten opzichte van staan.

Slaap je beter op je linker zij of rechter zij?

Als je het echt ver wilt doorvoeren kun je het beste op je rechter zij slapen. (je rechter schouder) Je hart is je belangrijkste orgaan. Als je op je linker zij ligt, drukken de organen aan de rechter zijde mee op je hart. Omdat je hart links van het midden zit, is de belasting op je hart het laagste door op je rechter zijde te slapen.

Voorkeurshouding

De meeste mensen hebben een voorkeurshouding. Grof-weg zijn er 3 type slaaphoudingen: Zijslapen, rugslapen en buikslapen.

Belasting ruggengraat (t.o.v. staan)

  • Zijslapen 25%
  • Rugslapen 50%
  • Buikslapen 200%

Als je slaapt, krijgt je lichaam de kans zich te herstellen van de dagelijkse inspanningen. Dankzij dit nachtelijk herstel, ben je ’s ochtends tot wel 2 cm langer, dan wanneer je jezelf ’s avonds zou opmeten. Als je op je zij of rug slaapt, gun je je lichaam dit herstel, maar als je op je buik slaapt, is de belasting groter dan bij normaal staan. Veel mensen die op hun buik slapen, ervaren dit doordat ze ’s ochtends wakker worden met lage rugklachten en nekklachten.

Waarom is op je buik slapen slecht?

Op je buik slapen is slecht om 2 redenen:

  • Als je op je buik ligt en je kijkt recht naar voren, dan lig je met je mond in het kussen, waardoor je niet of nauwelijks kunt ademen. Om te kunnen ademen draai je als vanzelf je hoofd opzij. Hierdoor span je je nekspieren automatisch aan en liggen je nek- en ruggenwervels gedraaid. Je kunt je voorstellen dat als je lang in dezelfde houding ligt met aangespannen wervels, je nachtrust alles behalve herstel oplevert.
  • Daarnaast zijn matrassen niet ontworpen voor buikslapers. Een matras is gemaakt om de contouren van je lichaam bij de zij- en of rughouding te volgen. Als je op je buik ligt, hangt je buik vaak wat door in het matras. Door dit hangen ontstaat er spanning op je ruggengraat. Veel mensen die op hun buik slapen worden wakker met pijnklachten in de lage onderrug.

Waardoor slapen mensen dan toch op de buik?

Slaap jij ook graag op je buik? Ja, je bent niet alleen. 40% van de mensen slaapt geregeld meerdere uren op de buik. Aangezien buikslapen van nature geen slaaphouding is, is dit dus een geforceerde slaaphouding. de oorzaak hiervoor is vaak toe te wijzen aan een te laag of te oud kussen. Zoals hierboven vermeld, moet je kussen je hoofd dragen, zodat het niet op de schouder rust. Is dit wel het geval (vaak bij een oud kussen) dan krijg je last van je schouder. Omdat je toch lekker wilt slapen, draai je dan eigenlijk je schouder onder je lichaam vandaan. Je komt dan of op je rug, maar in veel gevallen ook op je buik te liggen.

Het goede nieuws?

Buikslapen is ook weer af te leren met een goed ondersteunend kussen. Als je doorzet kun je het buikslapen in zijn geheel afleren met een goed kussen.

Hoe lang gaat een kussen mee?

Een goed kussen gaat tot 3 jaar mee. Soms geeft een fabrikant tot 5 jaar garantie op een kussen als blijk van vertrouwen in het product. Visueel kan een kussen er na een paar jaar nog prima uitzien. Van binnen is een kussen een van de meest onhygiënische producten die je maar kunt bedenken. Gedurende de nacht verlies je gemiddeld een kwart tot een halve liter vocht per nacht. Het meeste vocht verlies je via je hoofd. Een deel ervan komt in je kussen terecht. Tel daar de huidschilfertjes bij op en je snapt al dat een hoofdkussen een verzamelbak is van bacteriën. Het vocht verdampt en zouten en schilfertjes blijven vaak achter in de binnezijde van het kussen.

Wist je dat een kussen drie jaar na aankoop 2 x zoveel weegt? 

Vervang je kussen op tijd!

Een mooie vergelijking is het feit dat mensen dagelijks douchen en hun haar wassen en dan 10 jaar met 1 en hetzelfde kussen slapen. Ons advies is dan ook om een kussen na 2 en uiterlijk 3 jaar te vervangen voor optimale hygiëne en comfort. Doordat je je kussen dagelijks zeer intensief gebruikt, is je kussen aan slijtage onderhevig. Reken maar uit dat je kussen elke dag gemiddeld 8 uur lang zes kilo (gewicht hoofd) moet dragen. en dat elke dag opnieuw. een gemiddeld kussen verliest dan ook 40% van het oorspronkelijke comfort na 700 tot 1000 nachten slaap. Niet voor niets dat mensen in het begin heel fijn slapen op een kussen en na een tijdje de tevredenheid afneemt en langzaam aan klachten ontstaan ten aanzien van het kussen. grote kans dat het kussen versleten is.

Wel of geen neksteun?

Een kussen met neksteun is een gewenning. de vorm is anders dan van een normaal kussen en je kunt het niet opkloppen. Toch kan een kussen met neksteun veel nekklachten verminderen. Ga maar na: als je een klassiek opklopkussen hebt, is een dagelijks herhalend gebruik het opstompen van het kussen in de nekzone. Wat je in de praktijk doet is met een opklopbaar kussen de holte die bij de nek ontstaat zoveel mogelijk opvullen. Nekkussens zijn hier een goed alternatief. Je hebt ongeveer een week nodig om aan een nekkussen te wennen, maar daarna zweren de meeste mensen erbij. Dit komt omdat een kussen dat rekening houdt met je hoofd en met je nek een betere ondersteuning geeft dan een klassiek opvul kussen.

Ik heb het altijd warm

Het wordt steeds warmer en benauwder in de zomer en dus ook in de slaapkamer. De meeste mensen en kinderen slapen nog altijd op een goedkoop synthetisch kussen. Synthetische kussens laten echter geen warmte door, waardoor je er bovengemiddeld van transpireert. Bijkomend nadeel van de warmte is dat het je wakker houdt uit je slaap, Een goed ventilerend kussen biedt hier zeker uitkomst. Kussens met een natuurlijke vulling, zoals, wol of kapok ademen wel en veel beter, waardoor bovenmatig transpireren voorkomen wordt en je bovenal beter zult slapen. Daarnaast zijn er ook kussens met een afdekkende gellaag. De gel voelt fris aan en is in staat om de temperatuur koel en stabiel te houden gedurende de nacht.

Voorbeelden koele kussens

Medische kussens

Ook in de medische sector is er veel aandacht voor slapen. De NASA heeft een aantal jaar geleden een drukverlagend schuim ontwikkeld.Oorspronkelijk bedoeld om de pakken van astronauten comfortabeler te maken, maar na een aantal jaren vooral bekend geworden in de slaapbranche. Dit Traagschuim heeft de eigenschap om zachter te worden, naarmate het lichaam meer druk uitoefent op het kussen (of matras)  Dit maakt het ideaal voor mensen die gevoelige gewrichten hebben. Het traagschuim vormt zich om het hoofd en duwt niet tegen. Hoe langer je er bovendien op ligt, hoe gelijkmatiger het aansluit.

Kunnen we traagschuim kussens aanbevelen?

Traagschuim kussens zijn dan ook erg in opkomst. Het nadeel van traagschuim is dat het altijd warmer aanvoelt. Gelukkig zijn er ook open-cellige schuimen die wel in staat zijn om goed te ventileren. Een traagschuim kussen is dan ook aanbevelenswaardig voor mensen die een goed kussen zoeken.

drie tips om mee af te sluiten

  1. Is je kussen ouder dan drie jaar? Dan is het zeker aan vervanging toe. een nieuw hoofdkussen zal wonderen doen voor je nachtrust en slaaphygiëne.
  2. Neem de tijd om aan een nieuw kussen te wennen. Je hoofd stelt zich in op het gebruik van een kussen. Het duurt gemiddeld 7 tot 14 nachten om aan een hoofdkussen te wennen. geef het de tijd.
  3. Liever een (te) hoog kussen, dan een te laag kussen. Je kunt beter iets meer steun krijgen van een kussen,dan te weinig steun. Een kussen zal altijd iets inklinken naar verloop van tijd. Als je kussen bij voorbaat aan de lage kant is, komt het vaak niet meer goed met het kussen.

Hoe weet je dat je kussen te laag is?

Met deze test kun je simpel nagaan of je kussen te laag is. Stop jij ongemerkt je hand of zelfs je hele arm onder het kussen? Ja? dan is je kussen te laag. Dit compenseer je door extra hoogte toe te voegen onder het kussen. Een hoger kussen zal zeker uitkomst bieden. als je kussen hoog genoeg is, zal je hand/arm ook weer onder je kussen vandaan gaan.

Voorbeelden traagschuim kussens

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *